آموزشزبان برنامه نویسی پایتون

Python

«پایتون» (Python) یک زبان برنامه‌نویسی «شی‌گرا» (Object-Oriented) و «سطح بالا» (High-Level) با «معناشناسی» (Semantic) پویای یکپارچه شده برای وب و ساخت و توسعه «نرم‌افزارهای کاربردی» (Application software) است.

موضوعتوضیحات
مقدمهپایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب است که توسط Guido van Rossum ایجاد شده و در سال 1991 منتشر شد.
شروع کار با پایتوندر این بخش ابزار های مورد نیاز و مراحلی که برای شروع برنامه نویسی به زبان پایتون نیاز دارید مورد بررسی قرار گرفته است.
قواعد (Syntax)در اینجا برخی از قواعد پایتون را شرح داده ایم.
کامنت ها (Comments)از کامنت ها می توان برای توضیح کد در پایتون استفاده کرد.
متغیرها (Variables)متغیر ها در پایتون همچون محفظه هایی برای ذخیره داده ها هستند.
انواع داده ها (Data Types)در این بخش به بررسی انواع داده ها در پایتون می پردازیم.
اعداد (Numbers)در این بخش به بررسی اعداد و انواع آن در پایتون می پردازیم.
ریخته گری (Casting)در این بخش به بررسی ریخته گری یا همان Casting در پایتون می پردازیم.
رشته ها (Strings)رشته ها مقادیر متنی هستند که معمولاً در متغیر ها ذخیره می شوند. شما می توانید با استفاده از تابع print() یک رشته متنی را چاپ کنید…
بولین (Booleans)boolean در پایتون دو مقدار True یا False را مشخص می کند.
عملگرها (Operators)از عملگر ها برای انجام یکسری عملیات محاسبه ای و مقایسه ای روی مقادیر و متغیر ها استفاده می کنیم.
دستورات شرطی if…elseاز دستورات شرطی برای اجرای قطعه کد های مختلف در حالت های مختلف استفاده می کنیم.
حلقه whileبا حلقه while در پایتون می توانیم مجموعه ای از دستورات را تا زمانی که یک شرط درست باشد اجرا کنیم.
حلقه forبا حلقه for در پایتون می توانیم مجموعه ای از دستورات را تا زمانی که یک شرط درست باشد اجرا کنیم.
توابع (Functions)تابع یک قطعه کد است و تنها زمانی اجرا می شود که فراخوانی شود.
لامبدا (lambda)لامبدا یا تابع‌های ناشناخته، توابعی هستند که در پایتون می‌توانید به صورت اختصاری تعریف کنید.
آرایه ها (Arrays)پایتون بطور پیش فرض از آرایه ها پشتیبانی داخلی ندارد، امّا بجای آن می توانید از فهرست های پایتون استفاده کنید.
کلاس ها و اشیاء (Classes/Objects)در پایتون، کلاس ها و اشیاء مفاهیم اساسی برنامه نویسی شی گرا هستند. با استفاده از کلاس ها، می توانید نوع داده ای خودتان را تعریف کنید و از آن برای ایجاد اشیاء مختلف استفاده کنید.
وراثت (Inheritance)وراثت یا Inheritance در پایتون به معنی این است که یک کلاس جدید (کلاس فرزند) می‌تواند ویژگی‌ها و رفتاری که در کلاس دیگری (کلاس پدر) تعریف شده است را به ارث ببرد و از آنها استفاده کند.
پیمایشگرها (Iterators)iterators یا همان پیمایشگرها در واقع به تمام اشیائی گفته می شود که قابل پیمایش هستند.
محدوده دسترسی به متغیرها و توابع (Scope)در این بخش به بررسی مفهوم محدوده دسترسی به متغیرها در پایتون می پردازیم.
ماژول ها (Modules)ماژول ها در پایتون در واقع فایل هایی، حاویِ مجموعه ای از توابع هستند که می توانید از آن در برنامه خود استفاده کنید.
تاریخ و زمان (Dates)در این بخش به بررسی تاریخ و زمان در پایتون می پردازیم.
ریاضی (Match)در این بخش به بررسی توابع ریاضی می پردازیم.
جیسون (JSON)JSON یک نوع فرمت داده است که برای انتقال و تبادل داده‌ها بین سیستم‌های مختلف به کار می‌رود.
عبارت با قاعده (RegEX)در این بخش به بررسی عبارات با قاعده در پایتون می پردازیم.
مدیریت پکیج ها (PIP)مدیریت پکیج‌ها به منظور نصب، به‌روزرسانی و حذف پکیج‌ها از طریق ابزار هایی مانند pip انجام می‌شود.
مدیریت خطاها (try…except)مدیریت خطاها یک فرآیند مهم در برنامه نویسی است که به شما امکان می‌دهد با خطاهایی که در اجرای برنامه شما رخ می‌دهند مقابله کنید.
ورودی ها (input)در این بخش به بررسی ورودی ها در پایتون می پردازیم.
قالب بندی (formatting) رشته هابرای اطمینان از نمایش صحیح یک رشته، می‌توانیم نتیجه را با استفاده از متد format() قالب‌بندی کنیم.

تاپل ها (Tuples) در پایتون:

تاپل (Tuple) دنباله ای از مقادیر است. مقادیر می توانند از هر نوعی باشند. هر مقدار با استفاده از یک اندیس شناسایی می شود و اندیس ها اعداد صحیح هستند. از این نظر تاپِل ها شباهت زیادی به لیست ها دارند. تفاوت اصلی میان این دو در این است که تاپل ها تغییر ناپذیرند.

دیکشنری ها (Dictionaries) در پایتون:

دیکشنری‌ها (Dictionaries) در زبان برنامه‌نویسی پایتون یک نوع داده‌ساختاری هستند که برای ذخیره و مدیریت داده‌ها به کار می‌روند. در واقع دیکشنری‌ها به صورت یک لیست از کلید و مقدار (Key-Value) ذخیره می‌شوند و برای دسترسی به مقدار‌ها از کلید مربوط به آن‌ها استفاده می‌شود.

کار با فایل ها در پایتون

در این بخش نحوه مدیریت فایل ها در پایتون را بررسی می کنیم.

python libraries

کتابخانه ها

کتابخانه‌های پایتون مجموعه‌هایی از کدهای از پیش نوشته‌شده هستند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به نوشتن کدهای پایه، وظایف و عملکردهای مختلف را به سرعت پیاده‌سازی کنند. این کتابخانه‌ها طیف گسترده‌ای از کاربردها را پوشش می‌دهند، از تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین گرفته تا توسعه وب، پردازش تصویر، و مدیریت پایگاه داده.

python frameworks

فریم‌ورک ها

فریم‌ورک‌های پایتون ساختارهایی از پیش تعریف‌شده و سازمان‌یافته هستند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا با سرعت و کارایی بیشتری نرم‌افزارها را طراحی و پیاده‌سازی کنند. این فریم‌ورک‌ها مجموعه‌ای از ابزارها، کتابخانه‌ها، و قوانین برنامه‌نویسی را ارائه می‌دهند که فرآیند توسعه را ساده‌تر می‌کنند.

  • در این بخش به بررسی توابع بازگشتی در پایتون می پردازیم، بازگشت (Recursion) به فرآیندی گفته می‌شود که در آن یک تابع خودش را فراخوانی می‌کند...

  • در این بخش به بررسی دستورات break و continue در پایتون می پردازیم، دستور break برای متوقف کردن کامل یک حلقه استفاده می‌شود و در مواردی که نیازی به ادامه اجرای حلقه نیست، کاربرد دارد...

  • در این بخش به بررسی حلقه do while در پایتون می پردازیم، پایتون به طور پیش‌فرض از حلقه do while پشتیبانی نمی‌کند. با این حال، می‌توان با استفاده از ساختارهای موجود در پایتون، رفتار مشابه حلقه do while را شبیه‌سازی...

  • در این بخش به بررسی ثابت ها در پایتون می پردازیم، در پایتون، برای تعریف ثابت‌ها از قواعد خاصی استفاده نمی‌شود، بلکه این کار از طریق قراردادهای کدنویسی انجام می‌شود...